Cari Blog Ini

Khamis, 18 Oktober 2012

Pencacai UMNO kata tiada perbicaraan Scorpene di Perancis.. tapi surat apa pulak dari Perancis nih?



Beberapa minggu yang lalu, pencacai UMNO termasuk Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dan Polis telah menyerbu pejabat Suara Rakyat Malaysia (SUARAM).

Difahamkan tujuan serbuan adalah untuk cuba mencari apa saja bukti bagi menakut-nakutkan NGO tersebut dari meneruskan pembongkaran skandal komisen kapal selam kelas Scorpene yang membabitkan DS Najib Tun Razak.

Nampaknya tindakan pihak berkuasa yang jelas diperkudakan oleh UMNO itu tidak langsung menakutkan atau menghalang SUARAM dari terus membongkar dan mendedahkan skandal tersebut kepada umum.

Tidak lama kemudian pencacai UMNO/BN yang lain pula menyebarkan cerita kononnya tiada perbicaraan berlangsung di Paris, Perancis seperti yang didakwa SUARAM.

Ini berdasarkan satu kenyataan yang dibuat bekas pendakwaraya negara itu, Yves Charapenel.

Berikutan kenyataan itu William Bourdon (peguam SUARAM) dalam satu kenyataan balasnya mendakwa kenyataan Yves Charpenel benar-benar bercanggah dengan Tribunal 

Ini kerana The deGrande Instance telah memulakan siasatan jenayah SUARAM telah diterima sebagai pihak sivil sejak Mac 2012 ~ Sila baca sepenuhnya kenyataan beliau di ( SINI )

Bagi menyokong kenyataan William Bourdon pula salah seorang peguam yang berhujah di hadapan dua hakim yang mendengar kes tersebut pada Mac lalu, Fadiah Nadwa Fikri tampil dengan satu lampiran faksimili yang dihantar dari Paris.

Fadiah memuat naik gambar lampiran tersebut menerusi akaun Twitter miliknya semalam (gambar atas).

Berikut adalah dokumen yang telah dimuat naik itu..

Faksimili lampiran muka surat dua dari tiga helaian tersebut dihantar kepada Pengerusi Suaram, Kua Kia Soong itu bertarikh 11 April 2012 dan dialamatkan kepada peguam Suaram di Paris, William Bourdon yang dihantar pulang dari KLIA ke Paris pada Julai tahun lalu.

Hakim tribunal Grande de Instance di Paris, Roger le Loire yang menjadi salah seorang hakim tribunal tersebut mengesahkan bahawa Suaram masih salah satu pihak yang menuntut dalam perbicaraan tersebut.

Surat tersebut ditulis dalam Bahasa Perancis dan terjemahannya dalam Bahasa Inggeris dilakukan seorang lagi peguam yang dilantik, Joseph Breham.

Laporan lebih lengkap sila baca disini ( Jalan Pulang )

Tiada ulasan:

Catat Ulasan