Cari Blog Ini

Selasa, 2 Oktober 2012

Yang Kaya Semakin Kaya, Yang Miskin Semakin Miskin


Malaysia kini menghadapi jurang perbezaan dari segi pendapatan dan keuntungan syarikat di bawah Program Transformasi Ekonomi (ETP), kata Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini.

Beliau yang menyertai sesi debat memberitahu Parlimen bahawa cadangan untuk Bajet 2013 yang dibuat oleh Barisan Nasional (BN) tidak cukup untuk mengurangkan perbezaan antara kaya dan miskin di Malaysia.

Ketua pembangkang itu berkata pendapatan isirumah masih lagi rendah dan menunjukkan yang kaya semakin kaya dan yang miskin semakin miskin.

“Ini bermakna pertumbuhan ekonomi dan projek yang diumumkan oleh BN tidak memberi manfaat kepada majoriti penduduk,” kata Anwar.

Beliau berkata berdasarkan tinjauan, 44.2 peratus penduduk isirumah di Malaysia mendapat kurang dari RM2,500 sebulan, dan hanya mewakili 14 peratus dari kekayaan ekonomi jika dibandingkan dengan 50 peratus yang dipegang oleh 20 peratus penduduk Malaysia yang terkaya.

“Keghairahan mengejar unjuran ekonomi tanpa melihat polisi untuk merapatkan jurang miskin dan kaya dapat dilihat dalam ETP yang dicadangkan perdana menteri,” kata Anwar.

“Analisis dan perbandingan dalam nilai ekonomi yang dibuat dalam projek ETP dan gaji yang diberi kepada pekerja, bahawa pada tahun 2020 gaji pekerja akan mendapat kurang dari keuntungan syarikat.

“Sekarang, ratio gaji dan keuntungan ialah sekitar 28 peratus, di bawah ETP ia akan jatuh kepada 21 peratus,” katanya lagi.

Anwar berkata, pelan ekonomi nasional harus berubah dari hanya mahu mencapai pertumbuhan ekonomi dan ekuiti, tetapi harus memastikan pendapatan RM4,000 sebulan kepada seluruh isirumah dalam penggal pertama pentadbiran Pakatan Rakyat (PR).

Dia juga berkata pertumbuhan ekonomi harus dijana oleh perniagaan kecil dan sederhana dan bukan “seorang dua bos besar”.

Bercakap di Parlimen, ketua pembangkang juga membentangkan Bajet alternatif PR dengan memberi fokus kepada peningkatan pendapatan isirumah. -TMI


FACTS & FIGURES




In a fair and just society, economic growth should benefit everyone.

Unfortunately this is not happening in Malaysia in spite of years of economic growth.

We have now an aristocracy of wealth where a small group of Malaysians are very rich (22 billionaires at the last count) whilst many others are barely scraping by.

We have on one hand people living in spacious multi-million ringgit homes whilst on the other hand there can be as many as 21 people crammed together in a low cost flat.

The statistics prove that the inequality gap is a major problem:

* The bottom 40% of households have an average income of RM1,222 whilst the top 20% households earn an average of RM8,157.
* 58% of households earn less than RM3,000 per month. (In 2009, the Fereal Territories Minister recommended that any urban household with less than RM3,000 would be considered poor).
* Income growth has been strong only for the top 20% of Malaysian income earners, particularly since 1990.
* The disparity within the urban group remains high with no improvements in the last decade.
* In 2007, Malaysia ’s Gini coefficient was 0.441 an improvement of 0.462 in 2004. However in 1990, the Gini coefficient was 0.442, which means that we have hardly made any progress in addressing the problem of income inequality since that time. (Gini coefficient is a measure of inequality ranging from 0 to 1, with 0 representing absolute equality and 1 representing absolute inequality).




Tiada ulasan:

Catat Ulasan