Cari Blog Ini

Khamis, 13 Disember 2012

PANAS! EMPAT Menteri BN Sudah Kena Kencing!



Kebodohan empat menteri rejim Zionis Umno ini kian terserlah apabila dengan mudahnya dipermainkan syarikat asing yang mereka sendiri izinkan untuk bertapak di negara ini!

Keengganan syarikat Lynas Advance Material Plant (LAMP) mengeksport keluar sisa dari kilang mereka ke negara asal, Australia kini menjadi tanda tanya apabila rejim Zionis Umno tersepit dengan perjanjian yang sudah ditandatangani sebelum kilang tersebut dibina lagi.

Persoalannya apakah kesemua menteri kabinet Najib Altantuya ini sudah dibodohkan dengan mudah hingga terpaksa mengugut syarikat tersebut dengan perjanjian yang mereka sendiri tandatangani?

Penegasan rejim Zionis Umno bahawa pendirian syarikat Lynas Corporation Australia perlu mengeksport sisa yang terhasil daripada loji nadir bumi di Gebeng, Pahang untuk memenuhi syarat lesen pengendalian sementaranya (TOL) kini memakan diri.

Empat menteri kabinet dalam satu kenyataan bersama semalam menyatakan bahawa TOL itu boleh digantung atau dibatalkkan sekiranya syarat berkenaan tidak dipatuhi.

"TOL yang dikeluarkan kepada Lynas menetapkan syarat khusus bahawa syarikat Lynas perlu menghantar keluar dari Malaysia semua residu yang dihasilkan oleh LAMP.

"Ini termasuk semua produk yang diperbuat daripada sisa tersebut. Dalam hal ini, kabinet juga memperakukan syarat khusus tersebut.

"Sekiranya Lynas gagal mematuhi syarat khusus ini, Lembaga Pelesenan Atom mempunyai kuasa bawah Seksyen 22 Akta Pelesenan Tenaga Atom 1984 (Akta 304) untuk menggantung atau membatalkan TOL dan memerintah Lynas memberhentikan operasinya serta-merta," kenyataan itu dipetik.


Laporan akhbar Utusan Meloya yang jelas membodohkan rakyat Malaysia semalam

Kenyatan itu dikeluarkan bersama oleh menteri perdagangan antarabangsa dan industri, Mustapa Mohamed, menteri sains teknologi dan inovasi, Maximus Johnity Ongkili, menteri sumber asli dan alam sekitar, Douglas Unggah Embas dan menteri kesihatan, Liow Tiong Lai.

Menurut kenyataan itu, ia dikeluarkan "berikutan laporan media yang kurang tepat mengenai penghantaran keluar sisa yang dihasilkan LAMP".

Walaupun tidak menamakan mana-mana laporan khusus, ia dipercayai merujuk kepada laporan yang memetik kenyataan pengarah urusan Lynas Malaysia, Mashal Ahmad.

Dalam laporan Guang Ming Daily, Mashal menyatakan bahawa sisa berkenaan tidak boleh dieksport disebabkan undang-undang antarabangsa yang menghalang penghantaran bahan berbahaya.


Tidak mustahil pertikaian tersebut bakal diselesaikan di mahkamah tetapi akhirnya yang rugi adalah rakyat Malaysia sendiri disebabkan kebangangan menteri rejim sendiri!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan